Saat Berbuat Dosa, Iman Lepas!

iman
Saat seorang mukmin berbuat dosa atau maksiat, imannya lepas! Dan jika ia meninggal dalam keadaan demikian (berbuat dosa), maka matinya su-ul khotimah. Na'udzubillahi min dzalik...!

Hadits sahih berikut ini menerangkan lepasnya atau kurangnya iman seseorang sebab maksiat dan kekosongan iman pelakunya ketika berbuat dosa.

“Tidak ada pezina yang di saat berzina dalam keadaan beriman. Tidak ada pencuri yang si saat mencuri dalam keadaan beriman. Begitu pula tidak ada peminum arak di saat meminum dalam keadaan beriman.” (HR. Bukhari/2295 dan Muslim/86).

Hadits di atas sekaligus menegaskan perintah Allah SWT dalam Al-Quran agar kita mati dalam keadaan beriman Islam, jangan mati dalam keadaan maksiat --lepas iman.

"Hai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah sebenar-benar taqwa kepada-Nya, dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan Islam". (QS. Ali Imran : 102)

Ayat di atas mengingatkan kepada kita, kaum mukmin/kaum Muslim, untuk tidak meninggalkan keimanan dan keislaman sampai ajal menjemput. Semoga kita termasuk kedalam orang beriman saat hidup hingga meninggal sehingga masuk kedalam surga. Amin! Wallahu a'lam. (www.risalahislam.com).*

Post a Comment

Post a Comment (0)

Previous Post Next Post